сряда, 21 ноември 2012 г.

СУГЕСТОЛОГИЯ /СУГЕСТОПЕДИЯ/



Сугестологията е псевдонаука, създадена от проф. д-р Георги Лозанов, - български учен - психиатър, психотерапевт и невролог. Предмет на сугестологията са сугестията (внушение) - десугестия (освобождаване), което помага да се разкрият потенциалните възможности на личността. Основното ѝ приложение е в педагоигата,  известна като сугестопедия, десугестопедия, резервопедия или десугестивно обучение.

Сугестията - десугестия, която е предмет на сугестологията, се противопоставя на  хипнозата и клиничното внушение като средства, които ограничават свободата на избор и творчески израз на личността и имат команден, потискащ характер. Тя пробужда желанието на обучаващите се или пациентите за изживяване и постигане на творческо състояние, което е в хармония с очакването на преподавателя или психотерапевта. При този тип общуване се дава възможност на личността да избира според своята структура и диспозиция измежду широк спектър от комплексни стимули, които сложно се асоциират, сгъстяват, кодират, символизират и усилват. Стимулите постъпват отвън или възникват в личността не само в тесните рамки на съзнанието, но едновременно и в по-голяма степен - и в различните многобройни нива на парасъзнанието. Несъзнаваните периферни перцепции и емоционалните стимули заемат важно място в сугестологичната теория за внушението.

СУГЕСТОПЕДИЯ

На базата на теорията на сугестологията от средата на 60-те години на ХХ век, започва експериментирането, разработването и прилагането на учебно-лечебната десугестивно – сугестивна педагогическа система- сугестопедагогика, или т.нар сугестопедия – десугестивна педагогика. Според сугестопедичната теория съществува ограничаваща социално и исторически изградена норма за нивото на човешката памет, бързината на автоматизирането и за „ мъката” от ученето. Ето защо една от най-важните задачи на сугестопедията е в значителна степен да освободи (да десугестира) обучаващите се от тази обществена сугестивна норма. Сугестопедията освобождава и стимулира не само паметта, а цялата личност – интересите, възприятията, интелектуалната активност, мотивацията, креативността; смекчава агресивните тенденции в характера, като оказва благоприятен психохигенен, психопрофилактичен и психотерапевтичен ефект.
Сугестопедията е одобрена и препоръчана като по-добър метод за обучение на различни групи и по различни предмети от UNESCO (1978) и Педагогическата Академия на Виена, Австрия (1978). Осемчленна група от български професори дава положителна оценка за здравословното и психотерапевтично влияние на сугестопедията (1970).
От 2005 година като се има предвид целта на сугестопедията – разкриване резервите на мозъка - тя все по-често е наричана резервопедия. Сугестопедията/ резервопедия е изградена на базата на следните едновременно действуващи седем закона, прилагани от престижния преподавател:
  1. Любов
  2. Свобода
  3. Убеденост
  4. Връзка цяло – част; разглеждане на частта чрез цялото
  5. Многократно увеличен материал за усвояване
  6. Златно сечение
  7. Изкуство и естетика
Библиография:
  1. „Сугестология и Сугестопедия . Теория и Практика.” Георги Лозанов, 1978
  2. „Сугестопедия – Десугестивна Педагогика”, Георги Лозанов, 2005
  3. The Journal of the Society for Accelarative Learning and Teaching 3/3 Fall 1978
  4. The Journal of the Society for Accelarative Learning and Teaching 3/1 1978
ВАЖНО: ПО МЕТОДА НА СУГЕСТОПЕДИЯТА ПРИ ИЗУЧАВАНЕ НА ЧУЖДИ ЕЗИЦИ, НА СЕДМИЦА МОГАТ ДА СЕ  ЗАПОМНЯТ ДО 1000 ДУМИ.
 

ТОЗИ МЕТОД Е ДОКАЗАН.

източник:  УИКИПЕДИЯ

Личен сайт на проф. д-р Георги Лозанов


3 коментара:

детска сугестопедия каза...

Много се радвам че ни пишете за сугестопедията, която макар и от 15 години някъде не мисля, че е придобила тази популярност за която е готова и за която заслужава.Лично аз съм за подобен начин за учене на език. При такава дейност децата могат да повтарят до безкрайност един и същ въпрос, да дават предложения, без това да им се стори скучно. Игрите са най-мощният начин, по който детската разговорливост може да бъде извадена и показана на покаст. Но ми е много интересно дали става за по възрастни хора?

сугестопедия английски език каза...

Когато имаме свобода и сме уверени в това,което говорим, то няма да има никакви пречки пред нас.Мое би и затова ми харесва този начин на обучение, със сугестопедията, тъй като при нея се получава една увереност и всичко се научава под формата на игра с малко хипноза.Радвам се че ни пишете и обяснявате толкова подробно и за самите игри.Може би е редно децата още от малки да е запичат и да започнат да учат език по тази система.

сугестология английски каза...

Човек още от малък трябва да се научи да мисли и да запаметява нужната му информация по начин, по който на него му е удобно.С ученето чрез сугестопедия, то мозъкът разкрива своят голям потенциал и език може да се научи поне 5 пъти по бързо в сравнение с обикновените курсове, което му дава огромно предимство.радвам се че ни пишете и се надявам и за на пред да е така.Нека всички ние разкрием резервите на мозъка си.