Уроци за писатели

Уроци за писатели четете от тук: БЛОГ НА ВЕСИСЛАВА САВОВА

***********************************

НЕДЕЛНО ЧЕТИВО ЗА ПИСАТЕЛИ



 Знам, че сред пишещите има хора, на които всичко им е ясно; хора, които (си мислят, че) са превзели върха на тънкия занаят, наречен "творческо писане" и тази страница не е за тях. Нещо повече, ще намерят хиляди слабости в нея. Но за другите, които знаят, че имат още какво да научат, от днес, 09.02.2014 г., започвам всяка неделя да публикувам преведени от мен материали, които се надявам да бъдат полезни за някого. 



2014/02/09


Адаптирани преводни съвети за творческо писане



От “Писателската стая” на  BBC

в която се разглежда писането на сценарий, 

но е леснпо риложимо за всякакъв вид литература.
1. Да развием идеята си

Всички идеи са точно толкова добри, колкото героите, които ги довеждат до края, а всички добри идеи трябва да бъдат драматични. „Драма” буквално означава „действие” – да действаме!
Кое е централното драматично действие във Вашата идея? Каква е историята? Имате ли достатъчно неустоимо пътуване за Вашия герой, а и за Вашата публика, за да продължат напред?
Да създадете ясен, разбираем свят е решаващо. По-малкото често е повече – писателят трябва да знае всички правила и да познава средата на този свят – но на публиката ѝ стига да остане увлечена, без да бъде обърквана.
Налага Ви се да внесете свежа перспектива във вече познати приказки, светове, теми и жанрове.
Също така, решаващо е как публиката усеща преживяването. Няма нищо по-объркващо от смесването на жанрове, освен ако не е направено много интелигентно.
Трябва да знаете защо тази идея сега е важната. Каква физическа реакция търсите – да разсмеете, да разплачете, да предизвикате, да изплашите, да държите на ръба?
Не пишете за нищо, за което не Ви е грижа.

2. Форма и формат
„Сюжетът е пътят, по който историята поема,
историята – пътуването, което правите”
Пол Аштън

Формата е какъв вид история разказвате, а форматът – къде точно може да бъде представена историята. Колкото по-ясно оформен и форматиран е ръкописът Ви, толкова по-впечатляващ и ефективен ще бъде той за другите.

3. Героите
„Пиша, защото имам тайни, които никой друг не знае”
Тони Граундс

Героите са тези, които отличават страхотния ръкопис и писател от добре подготвения ръкопис и писател. За да създадете страхотен герой трябва да знаете как изглежда светът от негова гледна точка – да му влезете под кожата и да погледнете от негова перспектива. Страхотните герои са активни, а не – пасивни. Те са непрекъснато на път – физически, емоционален, психологически – и винаги се опитват да направят, вземат или стигнат до нещо. Това, което искат, може и не винаги да е ясно или да е мъгляво дори, но те трябва винаги да искат или да се нуждаят от нещо. От тук идват дилемата и изборът, а от тях – драмата и комедията.
Страхотните герои са специални – те не са като всички останали. Кое е специалното у Вашия герой? Кое е уникалното?
Какъвто и да е героят Ви, той трябва да бъде емоционално ангажиран. На читателя трябва да му се прииска да прекара известно време с него, за да разбере: какво... 

продължете да четете от:  БЛОГ НА ВЕСИСЛАВА САВОВА

***********************************************************************

ПУБЛИКАЦИЯ № 30

Авторът на трилъри и преподавател по творческо писане Уилям Бърнард (поредицата „Бен Кинкейд”) очерта седемте елемента, които той твърди, че правят един роман, било трилър, криминале, съспенс или други, толкова интересен, че не ти се иска да го оставиш. Ето ги неговите насоки за създаването на шедьовър:

1. Четимост
Всички автори трябва да се стремят към яснота, но най-добре продаваните автори отиват отвъд това просто да създадат повествование, което е толкова интересно, че на човек не му се иска да го ...

приятели четете от: Блог на ВЕСИСЛАВА САВОВА











Няма коментари:

Публикуване на коментар